10 gode råd til at vende negative tanker til positive

Måden du anskuer ting på, er den stærkeste kraft når du former dit liv

Negative tanker kan blive en dårlig vane og det påvirker den måde du oplever livet på. Det kan være rigtig svært at vende tankestrømmen – især hvis du aldrig har lært hvordan man gør. Men det at kunne se det bedste i tingene, kan føre til nye oplevelser og et sundere liv – både for krop og sjæl.

Her er nogle små nyttige tips til hvordan du kan vende din tankestrøm fra negativ til positiv:

1.Vær taknemmelig

Taknemmelig for det du har, er en af kilderne til at vende tankerne fra negative til positive. Fokuser din opmærksomhed på de ting, som du faktisk værdsætter i dit liv. Du kan ALTID finde noget.

2.Undgå drama

Prøv at styre udenom de “drama-queens” du møder på din vej. Dem, som starter unødvendige scenarier om “død og ødelæggelse”, sladder, dommedagsprofetier etc. Det kunne også være dig selv… Uanset hvad, så smitter det og giver mennesker unødvendige bekymringer og stress. Styr hellere i retning af de gode historier og glæden.

3. Omgiv dig med støttende mennesker

Så når du nu styrer udenom drama-queens vil du helt sikkert få øje på de mennesker omkring dig, som er gode for dig. Du ved selv, hvem der har en god indflydelse på dit liv, og hvem, der ikke har. Gå i den retning.

4. Tag ansvar

Overgangen fra negative til mere positive tanker starter med at DU tager initiativet til det. Der er ikke andre, der kan gøre det for dig. DU skal have et ønske om at blive mere tilfreds med dit liv. Du skal også bære ansvaret for at ting nogle gange går skævt i dit liv – og bestemme dig for at det også er DIG, der kan få det tilbage på sporet igen.

5. Vær venlig

Både overfor dig selv og andre. Venlighed skaber gode følelser for alle – det er win-win.

6. Husk alene-tid

Nogle gange har du bare brug for at geare ned og lade os flyde hen i vores egne tanker. Det kan være gennem meditation, yoga, musik, en tur i skoven etc…. Det er godt for dig at stå af ræset for et øjeblik og lade sindet flyde sin egen vej.

7. Hav det sjovt

Det er svært at tænke negative tanker når man har det sjovt. Find de ting, som du har det sjovt med og bad dig i grin, begejstring og glæde. Så længe det ikke går ud over andre, så lev det ud og ha’ det sjovt – det er vel derfor vi er her??

 8. Øv dig i at tilgive

Det er stort at kunne tilgive. Derudover er det spild af tid at dvæle ved det der allerede er gjort. Gjort er gjort – det ligger i fortiden, og der bør det blive. Det kan være svært at tilgive, men hvis du kan, gør du dig selv en kæmpe tjeneste. Du slipper taget i andres eller dine egne fejl og kan komme videre i dit liv.

9. Se glasset som halvt fyldt (ikke halvt tomt)

Hvad der end sker i dit liv (indenfor rimelighedens grænser selvfølgelig) så prøv at give det mening og få det vendt til noget positivt. Hvis du har en dårlig dag, så vend dine tanker på hovedet og find det gode frem. Det handler ganske enkelt om at være optimist. Det er selvfølgelig ikke alt i livet, der kan vendes noget positivt. Livet ER bare nogle gange hårdt. Men de fleste hverdagsbegivenheder kan faktisk godt behandles optimistisk.

10. Undlad at overtænke

Når du løber lidt for hurtigt rundt i hverdagens hamsterhjul, kan du komme til at overtænke det, du er i, i stedet for at se den overordnede plan. Dine tanker myldrer måske omkring bekymringer for fremtiden, eller hvor hårdt du har det lige nu. Husk her at tænke positivt, lev i nuet – tænk ikke for meget. Du har styr på det!

Terapi i øjenhøjde

 

Det er vigtigt for mig at du som klient føler dig mødt – at mødet foregår i øjenhøjde.

Men hvad betyder øjenhøjde?
  • Først og fremmest handler det om ligeværdighed og respekt. Når du bliver mødt i øjenhøjde føler du dig hørt og set – og anerkendt.
  • Det er også et udtryk for at mødes der hvor du er. Ikke ovenfor eller ved siden af, men lige præcis dèr hvor DIN verden beskues fra

Og netop derfor er det vigtigt at terapi foregår i øjenhøjde.

En terapisession er et møde mellem to mennesker. Den ene har noget fagligt i rygsækken – den anden skal bruge noget fra rygsækken til at løse en problemstilling i sit liv. På den måde foregår der en udveksling og en undersøgelse ind i hvad problemstillingen er og hvilket ”værktøj”, der skal bruges til at løsne op for problemet.

Skræddersyet til dig

Jeg har taget min psykoterapeutuddannelse på ID Academy, hvor der lægges stor vægt på at møde det enkelte menneske, der hvor han eller hun er. Uddannelsen er funderet i forskellige psykologiske retninger, som hver især har deres berettigelse afhængig af hvor DU er.

For det er jo terapien, der skal passe til dig – og ikke omvendt.