Du skal behandle din angst som et lille barn du elsker…

Alt for ofte bliver angst behandlet som en modstander og forsøgt “overvundet”. Efter min mening skal angst hellere behandles som et lille barn, der har brug for omsorg…

Angst og Det lille barn

Forestil dig dette:

Angst

Der står en lille pige og græder. Hendes hoved er bøjet, skuldrene er lidt trukket fremad som for at beskytte sig og hun hulker stille. Hun er bange og ked af det og hendes hjerte hamrer i brystet.

Hvad gør du?

Her får du 3 mulige scenarier:

  • Du går hen til hende, tager hende i armen og kigger hende bestemt i øjnene. ”Du kan ikke bare stå der og tude. Tag dig sammen og lad være med at skabe dig!”
  • Du smiler, klapper i hænderne og siger muntert: ”Neeeeej, prøv at se en fin sommerfugl derovre. Skal vi gå hen og kigge på den sammen?” Du tager hende i hånden og går målrettet hen til sommerfuglen. Du undgår at kigge hende i øjnene for at hjælpe hende til at stoppe med at græde.
  • Du går langsomt hen til hende, sætter dig på hug og prøver at fange hendes blik. Du signalerer, at hun gerne må putte sig ind til dig ved at brede armene ud. Hun falder ind i din favn. Du lader hende græde ud imens du stryger hende over håret og ryggen, og vugger hende stille og roligt.

Hvad mærker du, at du får lyst til?

Får du modstand på nogle af scenarierne?

Er det indlysende for dig, hvad du ville gøre?

Hvad nu hvis jeg siger til dig, at det lille barn er din egen angst……?

Hvad er angst?

Vi kender alle begrebet ”Angst” og har måske selv oplevet det, eller kender en der har. Grundlæggende er det at mærke angst en helt naturlig reaktion, en overlevelsesmekanisme, der skal beskytte os, hvis der sker noget farligt.

Men nogle gange opstår angsten ud af det blå, uden at vi er i fare – eller den vokser ud af proportion ift. det vi oplever. Og så bliver den begrænsende og ubehagelig og det kan blive svært at overkomme helt dagligdags ting.

Symptomer

Angsten kan give sig til kende på mange forskellige måder. Fysisk kan man føle svimmelhed, varme, hjertebanken, spændte muskler og kvalme, for bare at nævne nogle af symptomerne.

Angsten kan også resultere i en følelse af usikkerhed, nervøsitet, panik, skam og overdrevne katastrofetanker. Konsekvensen bliver tit at man styrer uden om de situationer eller sammenhænge, som man oplever udløser angsten.

Mange finder også på forskellige strategier eller handlingsmønstre, som man føler kan forhindre angsten i at dukke op – og som gør at ting helst skal foregå på en helt bestemt måde.

Skal du “vinde” over angsten?

”Jeg troede ellers lige jeg var kommet af med min angst, og det gik så godt. Så skulle jeg til sølvbryllup hos min onkel og tante og i timerne inden blev jeg virkelig dårlig. Jeg svedte, min puls hamrede og alt i mig sagde bare NEJ. Jeg ringede til både min søster og en god ven, og de hjalp mig begge to med at mande mig op og overvinde angsten. Jeg tog af sted og var lettet bagefter. Men fuldstændig udmattet….”

Dette er et uddrag fra en session med en klient, som i mange år har lidt af angstanfald og er i terapi hos mig bla. for at arbejde med sin angst.

En af de ting hun også sagde omkring den situation hun beskrev, var: ”Jamen, jeg er jo nødt til at overvinde angsten”

Og jeg sagde: ”Er du?”

Det er min overbevisning at man ingen vegne kommer med magt og tvang, og det gælder også når man har med sin egen angst at gøre.

Det kan godt være at man er lettet efter man har overvundet angsten, men som regel er man faktisk bare lettet fordi man OVERLEVEDE!!

Så i mit terapirum behandler vi angsten som et lille sårbart barn, der har brug for en voksen.  

Vi sætter os ned på hug, breder armene ud og tager imod det lille sårbare barn, som er angsten.

Og efter noget tid, når det lille barn har grædt ud, er blevet set og forstået og er fyldt op med omsorg og kærlighed, så viser det sig faktisk at det lille barn stille og roligt kan gå ud i verden sammen med sin voksne.

mor barn løfte op

2 meninger om “Du skal behandle din angst som et lille barn du elsker…”

  1. Hammergodt skrevet og beskrevet, Lykke. Og netop … Forsøg ikke at flygte, men vær med den og giv den din kærlighed.
    Jeg er overbevist om, at din beskrivelse giver flere en ny og mere brugbar vinkel. Jeg deler gerne.
    Kh Helle

    1. Kære Helle,
      Tusind tak for din dejlige kommentar og din dybe forståelse af budskabet. Jeg kan mærke at det ligger mig meget på sinde, så jeg er meget taknemmelig for at du vil dele det. Tak <3

      Kærligst
      Lykke

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *